novyda.reismee.nl

Ubud dag 5

Ubud dag 5, tevens de laatste dag hier. Morgen verkassen we richting Sanur. Vandaag hebben we weer een flink stuk gewandeld. Er zijn diverse rijstveld wandelingen die gewoon in het centrum starten. Zo bijzonder...komend vanaf die knetterdrukk weg en binnen 5 minuten loop je door de sawah’s. Deze wandeling was ook weer heel leuk....het eerste stuk kom je nog veel homestays, kunstateliers etc tegen en dan gaat het geleidelijk over in de rijstvelden. Het blijft een mooi systeem om te zien...de rijstvelden met al de irrigatiekanaaltjes ernaast. Een groepje vrouwen was bezig om de rijst af te snijden en los te slaan...en ze vonden het prachtig dat we kwamen kijken.

Onderweg een heerlijke smoothy gedronken in zo’n verhoogd 4 persoons open bamboo hutje waarin een paar kussens zijn gegooid en waarin je dan lekker kan loungen. Nou, hebben we ook zeker gedaan. Er komen eens een paar kippen langs of een hond, er vliegen veel vlinders rond maar verder is er niets anders dan de natuur.....heerlijk toch!

Terug in het centrum hebben we nog wat rondgelopen en geprobeerd om een magneet te scoren waar Ubud op staat.....niet gelukt dus?....waar we ook geweest zijn, de meest afgelegen plaatsen tot zelfs in het noordelijkste puntje van Noorwegen..altijd een magneet. En hier alleen magneten waarop Bali staat. Is Ubud dan toch minder toeristisch dan we denken???

Midden in de centrum onder een overkapping zitten veel mannen eten (voor) te bereiden voor een trouwerij binnenkort. Er worden driftig hele kippen aan stukken gehakt, sateetjes voor geroosterd en kokosnoten gebrand. Het is een activiteit die gezamenlijk met de familie en/of dorpsgemeenschap wordt gedaan en waar je je als individu van die gemeenschap niet aan kunt onttrekken.

Voor het diner hebben we weer eens voor een Warung gekozen. Deze lag pal aan de rivier, dus geheel bedekt met DEET zijn we er naar toe gescooterd en gegeten. Daarna nog een drankje in een tent met een lokale bluesband die ook Stairway To Heaven in het repertoire had....en na nog een paar nummers houden we het voor gezien en gaan voor de laatste nacht terug naar ons complex.