novyda.reismee.nl

Lembongan dag 3

Vanmorgen redelijk vroeg opgestaan, want we gaan snorkelen. Nou is het vroeg opstaan geen probleem, we zijn toch al wakker van alle vogeltjes rondom ons huisje s’morgens vroeg. En natuurlijk het geluid van de branding...heerlijk!

We zouden worden opgehaald...dus wachten we op ons terrasje. Komt de eigenaresse van het complexje langs lopen en zegt dat we kunnen....okay! We lopen het pad af naar de parkeerplaats en daar staat een mannetje met een scooter. Daar mag Ad achterop, en ik mag bij de eigenaresse. Tjonge....wat zijn hier toch ook makkelijk.

We worden afgezet bij het strand en er zijn nog 5 stelletjes die meegaan. Het is de bedoeling dat we naar drie verschillende snorkel plekken gaan, en vertrekken nadat we onze namen en nationaliteit hebben ingevuld. Waar het formulier verder voor diende weet ik niet...had geen zin in kleine lettertjes.

De eerste spot is bij Manta Cove en zoals de naam het zegt...daar zitten Manta,s...ook de Reuzenmanta. We zien er al 1 onder de boot door zweven en ook zien we een stuk of 30 andere snorkelaars...afkomstig van diverse boten die er liggen. Tja, het is wel logisch dat iedereen naar de dezelfde mooiste spot gaat....

We doen de duikbril op, zwemvliezen aan en springen overboord. We snorkelen wat rond en helaas op dit moment geen Manta. Er staan best hoge golven en er is een sterke stroming dus ik hijs me weer aan boord en bekijk het spektakel vanaf de boot. Ad is nog in het water en heeft geluk....een Manta....wauw!

Als we allemaal weer aan boord zijn varen we verder naar de volgende spot. Zoals al gezegd staan er hoge golven en op zo,n klein bootje voel je dat goed. Er is inmiddels al 1 persoon flink zeeziek geworden.

Bij de 2e spot is een klein strandje en daar parkeren we tijdelijk de ‘zieke’ en de rest stort zich weer in het water. Hier is het water rustiger en we zien heel mooi koraal en veel mooie vissen. Na een poosje gaan we weer aan boord, halen we de strandzitter op en op naar spot 3. Ook hier heel veel mooi koraal en vissen en het is heerlijk in het water zo.

Dan zit het erop en varen we terug. We wachten op onze transfer terug...en ook dit keer weer achterop de scooter.

We lunchen bij het strand waar alle boten vanaf Bali aankomen....die meestal gevuld zijn met Chinezen weten we inmiddels....haha! Vanaf het restaurant zien we in de verte de Gunung Batur op Bali met een hoogte van 1717m.

We scooteren na de lunch weer een poosje over het eiland, van het Mangrove woud tot aan de Yellow Bridge. Het eiland is maar 8 vierkante km groot he.....dus je bent zo rond. Bij de Yellow Bridge wordt volop arbeid beoefent. Zakken aan wal gedragen, bamboo stammen op een auto gehesen....het gaat allemaal easy en met een lach.

En wat ik eerder schreef van Bali 40 jaar terug....de jeugd speelt hier met klikklakkers....die twee ballen aan een touwtje, die zo lekker op je knokkels terecht konden komen....auw....ik zeg 50 jaar terug.