novyda.reismee.nl

Wisseldag 2

Vandaag is het wisseldag 2, we gaan van Ubud naar Sanur. We hebben dr zin in...weer een andere omgeving.

We zeggen gedag bij Byasa en aangezien er geen taxi voor ons beschikbaar was op het moment dat we weg wilden, rijdt de eigenaar van het hotel ons zelf. Kleine moeite...we raken er aan gewend, gastvrijheid staat hier zo hoog in het vaandel!

Het is een rit van een klein uurtje en onderweg verteld onze driver wetenswaardigheden over het eiland en waar we bij Sanur het mooiste stukje strand kunnen vinden. We komen langs een plek die vroeger werd gebruikt om de mensen besmet met lepra af te zonderen van de rest van de populatie, en een dorp waar vroeger veel eigen drank werd gebrouwen die zo sterk was dat mensen uit dat stadje al per definitie als alcoholist werden bestempeld. Ook komen we langs dorpjes waar het ambacht van houtbewerking nog ten volle wordt uitgevoerd.

In Ubud, waar onze driver is opgegroeid was het van oudsher painting wat door bijna iedereen werd gedaan. Maar hij verteld dat de jeugd niet meer zo geïnteresseerd is in deze ambacht(en), en dus technieken verloren dreigen te gaan. Ook verteld hij dat de jeugd op Bali soms met beugels op de tanden loopt....niet omdat ze dat nodig hebben, maar ze vinden het gewoon fancy en willen graag ‘westers’ overkomen...een soort van mode item voor hun??

Binnen het uur staan we op onze volgende locatie, het is zonnig geworden ( de dagen in Ubud waren vnl bewolkt) dus gaan we na het inchecken maar direct richting strand.

En daarna heerlijk naar de spa voor een total body massage!